28.05.2017

Zielono na zdrowie

Zielony. Mój ulubiony kolor od dwóch lat. Świetny wybór :), gdyż na Warmii można go podziwiać wszędzie i to w największej gamie odcieni i soczystości. Oczywiście od wiosny zaczynając aż po późną jesień. Jednak to jak mienią się zielenie na poczatku czerwca trudno opisać. Zwłaszcza pierwsze nowalijki w warzywniaku.  Tworzą coś w rodzaju zielonej tęczy. Choć w tym rankingu obecnie wygrywa silna, zimowa pietruszka, która już na poczatku marca  wystawiała spod śniegu swoją piekną natkę. I właśnie o zielonych roślinach dziś będzie.
Jak już wiemy nasza skóra wygląda tak, jak traktujemy samych siebie. Ale My to nie tylko oczy, sylwetka i strój. My to również watroba, nerki, jelita czy trzustka.  Pracują dla nas przez całe życie. Często za darmo. Bywa nawet że wymierzamy im karę za ich pracę w postaci złego traktowania. Odżywianie, nastrój, panowanie nad dietą i emocjami może być zarówno karą jak i nagrodą za ich ciężką, nieustanną i oddaną działalność. A żeby skupiać się głównie na pozytywnych tematach przedstawie Wam listę zielonych nagród jakimi możecie obdarować samych siebie. Regularne, długotrwałe i codzienne ich stosowanie pozwoli Wam cieszyć się piekną i zdrową  skórą. 

Zielone warzywa i owoce zawierają szereg bioaktywnych związków takich jak  witaminy C i E, kwas foliowy, selen, flawonoidy, izoflawony oraz błonnik, które maja działanie antyoksydacyjne, hamują namnażanie się komórek, chronią DNA komórek, regulują działanie hormonów oraz stymulują układ immunologiczny.

Awokado. Kupisz je w każdym supermarkecie. Jest bogatym źródłem dobrych tłuszczy. Kupuj miękkie. Takie nadaje się od razu do spoźycia. Można z niego zrobić masło do smarowania pieczywa. Z dodatkiem pietruszki, koperku i innych ziół jest pyszne. Jest dobrym źródłem błonnika ale też owocem bogatym w kalorie. Wystarczy więc połowa awokado na dzień by nie przesadzić z wartością energetyczną i jednocześnie  dostarczyć mnóstwa dobrych składników odżywczych. Polecane dla osób z przesuszoną skórą zarówno jako składnik sałatek do spozycia jak i maseczek domowych do nakładania na skórę. 

Brokuły. Znane są przede wszystkim ze swoich właściwości przeciwnowotworowych. Zawierają sulforafan, czyli substancję, pobudzającą w komórkach procesy zwalczania wolnych rodników, a także produkcję enzymów w wątrobie, które usuwają związki rakotwórcze. Brokuły bogate są  w witaminy A, B1 i B2 oraz C. Tej ostatniej zawierają więcej niż owoce cytrusowe. Regenerują układ odporności, mózg i kości. Spożywając te warzywa, dostarczamy naszemu organizmowi także fosforu, wapnia, magnezu i żelaza.Nie należy gotować ich zbyt długo, bo wtedy tracą wiele cennych właściwości. 

Pietruszka. Jest źródłem żelaza, magnezu i potasu. Polecana jest wszystkim, którzy chcą oczyścić organizm. Kobiety mające problemy menstruacyjne szczególnie powinny na nią zwrócić uwagę i spożywać regularnie. To królowa witaminy C , która upiększa, otruwa i rozświetla skórę. Działa antyoksydacyjnie zwalczając wolne rodniki. Jedna porcja ( łyżka stołowa) natki pietruszki dostarcza dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Zima stosujemy natke mrożona lub suszoną. W takiej postaci również działa korzystnie.

Groszek. Jest źródłem błonnika, który jest ważnym składnikiem codziennej diety. Pokarmy bogate w błonnik wspomagają prace przewodu pokarmowego, powodują uczucie sytości, zmniejszają stężenie cholesterolu we krwi i zwiększają wydalanie tłuszczy.  Zielony groszek może także łagodzić objawy menopauzy. Bogaty jest w  składniki mineralne, takie jak: magnez, wapń, żelazo, kobalt, fluor czy sód. Nie brakuje mu też witamin z grupy B (pozytywnie wpływających na układ nerwowych), witaminy E oraz C. Nie wszystkim jednak służy. Nie powinny spożywać go osoby cierpiące na kamicę nerkową czy dnę moczanową.

Kapusta. Bogata jest w żelazo, fosfor, magnez i wapń. Ma wiele właściwości leczniczych. Szczególnie dobroczynne działanie posiadają jej liście: stosowane zewnętrznie, pomagają w gojeniu się ran, obniżeniu temperatury ciała, w walce z bólem głowy oraz mięśni i stawów. Spora zawartość siarki w kapuście poprawia z kolei wygląd włosów, paznokci i cery. Sok z kapusty pomaga w leczeniu wrzodów żołądka oraz anemii.

Szczypiorek.Należy do rodziny cebulowatych, dzięki czemu korzystnie wpływa na odporność organizmu i ma właściwości bakteriobójcze. Zawiera dużo witaminy C, ale także B1 i B2. Bogaty jest także w potas, który wzmacnia pracę serca. Szczypiorek lub sok z niego stosuje się także w schorzeniach trzustki. Wspomaga proces trawienia, ale jednocześnie wzmaga apetyt.

Szparagi. Warzywa te są źródłem cennych składników mineralnych, takich jak: wapń, fosfor, magnez, potas, sód.  Zawarte w szparagach składniki korzystnie wpływają też na wygląd skóry. Bogate są w kwas foliowy i przeciwutleniacze, które chronią skórę i cały organizm  przed wolnymi rodnikami.  Działają pobudzająco na pracę nerek, a także regulują gospodarkę wodną organizmu. Mają właściwości przeczyszczające. W medycynie ludowej wykorzystywano je jako środek uspokajający, a także przy leczeniu zaburzeń wzroku i bólu zębów. 

Szpinak. Jest doskonałym źródłem żelaza i kwasu foliowego. Nie tylko zawiera bardzo niewiele kalorii, ale także reguluje odkładanie tłuszczu w organizmie.  Pomaga w leczeniu nadciśnienia i schorzeń trzustki. W walce z anemią najlepiej sprawdza się jednak najlepiej, kiedy nie jest ugotowany. Niestety, nie na wszystkich szpinak ma tak dobroczynne działanie. Z tego samego powodu co w przypadku szczawiu, nie powinny go jeść osoby mające problemy z nerkami, wątrobą, reumatyzmem czy artretyzmem. Szpinak spożywajcie jak najczęściej na surowo. Wyciskajcie do soków i dodawajcie liście do sałatek. Ozdabiajcie inne potrawy jego soczystym  zielonym kolorem  i upiększającymi właściwościami.

Bomba witaminowa. Koktajl z zielonych warzyw sporządzaj w następujący sposób: weź duży pęczek natki pietruszki, dwie gałązki mięty, jedną limonkę i pół cytruny. Dobrze dodać kilkanaście  liści szpinaku. Do tego jeszcze pół litra wody i jedno jabłko. Wszystkie składniki  przeciśnij w wyciskarce wolnoobrotowej a jak nie masz to zmiksuj blenderem Dodaj wodę i sok gotowy. Nie dodawaj cukru ani słodzików. Sam w sobie jest pyszny.

 

 

żródła
http://kuchnia.wp.pl
http://gurbacka.pl
portal.abczdrowie.pl

Prześlij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola wymagane, są oznaczone symbolem *

Instagram